۴ آبان , ۱۳۹۶
دسته بندی: اخبار فناوری اطلاعات, مشکلات شما, همراه اول, ویژه

به تازگی یک ویروس پیامکی خطرناک برای گوشی های موبایل منتشر شده که با ارسال پیامک هایی با مضمون دریافت دو گیگ اینترنت مجانی در یک کانال، گوشی کاربران را آلوده کرده و بعد از نصب به تمام مخاطبان قربانی همین پیامک را ارسال میکند.

از ساعاتی پیش یک ویروس پیامکی خطرناک ایرانی در حال انتشار و آلوده کردن گوشی های کاربران است. این ویروس که با وعده دریافت دو گیگ اینترنت رایگان کاربران را مجاب به کلیک بر روی یک لینک می‌کند، پس از نصب در گوشی کاربر به صورت خودکار شروع به ارسال پیامک با گوشی قربانی کرده و به تمام مخاطبان وی، پیامکی با همین مضمون ارسال می‌کند.

نحوه عملکرد ویروس پیامکی ایرانی

همه چیز از یک پیامک ( اس ام اس – SMS ) شروع می‌شود؛ ابتدا یک پیامک از شخصی که شماره شما را در مخاطبان خود ذخیره کرده دریافت می‌کنید. جالب اینجاست که متن پیامک مورد نظر تکراری نبوده و جملات مختلفی در ویروس قرار داده شده است تا طبیعی جلوه دهد؛ اما محتوی تمام پیامک ها شبیه به هم بوده و یک لینک در آنها قرار دارد. محتوی مورد نظر طوری نوشته شده که علاوه بر خودمانی بودن، وعده ۲ گیگابایت اینترنت رایگان را به کاربر داده و وی را مجاب به کلیک بر روی لینک داخل آن نماید. اما قسمت بد ماجرا این است که شما ممکن است پیامک را از یکی از نزدیکان یا افراد مورد اعتماد خود دریافت کنید؛ اینجاست که کاملا به لینک داخل پیامک اعتماد کرده و آن را باز می‌کنید. صاحب گوشی ارسال کننده پیامک هم از همه جا بی خبر اصلا از این موضوع اطلاع ندارد و گوشی شما به راحتی به این ویروس آلوده خواهد شد. بد تر از همه، درست بعد از نصب ویروس بر روی گوشی شما، خودتان نیز به یکی از انتشار دهندگان این ویروس مبدل خواهید شد!

همانطور که اشاره شده، جملات متفاوتی در پیامک ارسالی توسط ویروس تعریف شده که جهت آشنایی شما با آن، در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

(جهت پیشگیری از شیوع ویروس، قسمتی از لینک آلوده حذف شده است)

برو تو این کانال www.sl.qbia…. امتحان کردم دوگیگ اینترنت میدن

بیا تو این کانال www.sl.qbia…. امتحان کردم دوگیگ اینترنت هدیه میدن

سلام اینجا ۲گیگ اینترنت مجانی میدن من گرفتم برو بگیر www.sl.qbia….

اینها برخی از جملاتی است که این ویروس در قالب پیامک برای آلوده کردن گوشی کاربران ارسال می‌کند؛ به احتمال بسیار زیاد، جملات متعدد و متفاوتی برای این ویروس تعریف شده و حتی ممکن است آدرس لینک نیز تغییر کند، پس لازم است بسیار هوشیار باشید.

درصورتی که پیامکی با این مضمون دریافت کردید، به هیچ وجه لینک داخل آن را باز نکرده و ارسال کننده پیامک رااز آلوده شدن گوشی وی به این ویروس مطلع سازید.

پس از باز کردن لینک چه می‌شود؟

لینک داخل پیامک شما را به یک سایت ارجاع میدهد (تصویر بالا) که پس از ۵ ثانیه آن وب سایت لینک عضویت یک کانال تلگرام را برای شما باز می‌کند (تصویر زیر)، اما عضویت در کانال تلگرامی تنها یک کلک برای گمراه کردن و انحراف ذهن کاربر است تا توسعه دهنده ویروس بدین وسیله هدف شوم خود که همان نصب ویروس بر روی گوشی شماست را عملی سازد. همزمان با باز شدن لینک عضویت در کانال مورد نظر، فایل نصب ویروس هم بر روی گوشی شما دانلود شده و اگر آن را نصب کنید کار تمام است.

جالب است بدانید، این ویروس پس از نصب (که در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود) هیچگونه آیکونی در منوی گوشی شما ایجاد نخواهد کرد، به همین دلیل بیشتر کاربران اصلا متوجه نصب آن نخواهند شد.

بعد از نصب ویروس چه می‌شود؟

پس از اینکه ویروس بر روی گوشی شما نصب شد، گوشی به حال سایلنت رفته و شروع به ارسال پیامک به تمام مخاطبان داخل موبایل شما خواهد کرد. این کار ضمن انتشار ویروس میان مخاطبان صاحب گوشی، هزینه ارسال پیامک سنگینی نیز برای گوشی قربانی به دنبال خواهد داشت!

چگونه ویروس پیامکی را از گوشی خود حذف کنیم ؟

طی بررسی های انجام شده متوجه شدیم که با اینکه آیکون برنامه (ویروس) نصب شده در منوی گوشی قربانی وجود ندارد، اما همچنان می‌توانیم آن را در بخش برنامه های نصب شده (Apps) از منوی تنظیمات (Setting) سیستم عامل اندروید پیدا کرده و از همان منو برنامه را از گوشی حذف کنیم. توجه داشته باشید که ویروس مورد نظر هیچ آیکونی در بخش برنامه های نصب شده ندارد و اگر تعداد برنامه های شما زیاد باشد، ممکن است پیدا کردن آن در لیست اپلیکیشن ها کمی مشکل باشد.

راه حل بعدی، ریست فکتوری یا همان تنظیمات کارخانه ای گوشی است که البته با توجه به اینکه از روش بالا امکان حذف ویروس وجود دارد، نیازی به استفاده از این روش نیست. اما اگر به هر دلیلی از روش اول موفق به حذف ویروس نشدید، ریست فکتوری قطعا چاره حل مشکل شما خواهد بود.

لازم به ذکر است که تا به این لحظه، ویروس مورد نظر کاربران سیستم عامل اندروید رو مورد هدف قرار داده و گزارشی از انتشار آن برای سایر سیستم عامل های موبایل دریافت نشده است.

ویژه     ویژه

برای حذف برنامه مورد نظر میوانید به قسمت مدریت برنامه رفته و برنامه ای که در تصویر آمده است را پاک نمایید تا ویروس پاک گردد.

گروه مهندسی ایده پرداز

درباره نویسنده: مدیریت سایت

گروه فناوری اطلاعات ایده پرداز جغتای در سال 1391 در شهرستان جغتای تاسیس گردید و در زمینه های سخت افزار ، نرم افزار ، شبکه ، اینترنت و فروش سیستم و لپ تاپ فعالیت مینماید. جهت برقراری ارتباط و بیان مشکلات و مسائل خود با شماره سامانه پیامک 5000262052 در ارتباط باشید.

مشاهده تمامی پست های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

12 − نه =

اشتراک پیامک

تقویم شمسی

اسفند ۱۴۰۲
شیدسچپج
« آذر  
 1234
۵۶۷۸۹۱۰۱۱
۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
۲۶۲۷۲۸۲۹ 

پیشنهاد ویژه

http://joghataynet.ir/wp-content/uploads/2018/06/051sms-120-240.gif